l'art de la bise - Reisverslag uit Rijsel, Frankrijk van Lotte Coenen - WaarBenJij.nu l'art de la bise - Reisverslag uit Rijsel, Frankrijk van Lotte Coenen - WaarBenJij.nu

l'art de la bise

Door: Lotte Coenen

Blijf op de hoogte en volg Lotte

14 Januari 2014 | Frankrijk, Rijsel

Bonjour lieve lezers,

Ik zit al bijna weer een week in het prachtige Lille. En ik moet zeggen het lijkt al wel een maand. Heel raar, maar ook positief. Ik vermaak me hier namelijk prima. Na woensdag te zijn aangekomen na een enorm lange reis en het eenzijdige gesprek met de schoondochter van de huisbaas zat ik dan eindelijk in Lille. En de week begon meteen met een welcome drink van de BDI Sciences PO (een internationale afdeling van de studievereniging). We gingen wat drinken in een Irish Pub. Voor de bierliefhebbers onder jullie, kom naar Lille! Hele menu's vol met allemaal 'echt' bier. Ja, Ik zeg echt bier want nee ik mag hier de woorden 'Heineken, Bavaria en Grolsch' niet in mijn mond nemen. Ten eerste omdat ze het helemaal niet kennen ( Je kunt het in ieder geval niet bestellen) en ten tweede omdat het geen echt bier is. Nu we het toch over alcohol hebben.. Wijn ga je al helemaal niet bestellen hier in de bars, misschien bij het eten of op het terras maar naar horen zeggen is de wijn hier niet te zuuupn. Bon, weten jullie dat ook weer. Het was tijd om nieuwe mensen te ontmoeten. Heel de wereld is wel vertegenwoordigd. Van Canada tot Korea. Het is erg leuk om te horen hoe hun kijk op de wereld is, dan wordt je er toch weer even bewust dat er zoveel meer is dan onze gezellige koude kikkerlandje. De mensen uit Noord-Amerika verbazen zich over de kleine hoeveelheden eten en the way people dressed. En voor de mannen.. even een complimentje: you all dressed up so well. Ik moet zeggen dat ik me daar niet altijd in kan vinden, maar deze kunnen jullie weer in je zak steken. Ze vertelden me ook dat er een liedje is: Are you gay or European? Want alleen gay people in Noord- Amerika zijn goed gekleed. Na een gezellig avondje mijn mandje ingekropen. De volgende dag donderdag op naar le grand ecole Sciences Po lille waar we werden verwelkomt door monsieur Guilliaime. De man sprak perfect engels, italiaans en frans (Kijk daar hebben we iets aan). "Welcome welcome at Sciences Po Lille. We are very happy to have you here. I don't give a shit what you do after school. Just don't do silly things." begon Guilliame. Drie uur lang kregen we uitleg over het leven en naast l'université. Ik kwam er achter dat ik best geluk heb, dat ik hier gewoon een half jaar kan studeren. De mensen die hier namelijk willen studeren moeten een concour volgen ( een soort sollicitatie procedure om binnen te komen), vandaar dat ze het een ll'grand ecole noemen En denk je al je papierwerk in Nederland afgerond te hebben, moet je hier nog tienduizend miljoen papieren invullen (oke, ik overdrijf). Tres bien georganiseerd. Ik snap nu ook waarom de bureaucratie in Frankrijk zo traag is. Ik liep het international office in van de universiteit binnen en er lagen tafels vol met stapels papieren van studenten. En met stapels, bedoel ook echt stapels. Daarnaast zat een (!!) madame ze een voor een door te nemen. Heerlijk, het heeft wel wat vind ik. Nog lekker ouderwets en rustig aan. De tijd kennen de Fransen niet en je zou denken dat het hier in het Noorden nog wel mee valt, maar dan heb je het goed mis. Over ouderwets gesproken, hier bij de supermarkt om de hoek kun je pas pinnen boven de tien euro. Ja, en wie heeft er tegenwoordig nog veel cash geld op zak (Zwartwerkers niet meegeteld). Ik moest dus extra boodschappen doen om maar te kunnen binnen. Best slim van die Fransen. Goed, waar was ik gebleven. Oja, na het introcollege hadden we een lunch in de kantine, waar we weer nieuwe mensen leerden kennen. 'S avonds hadden we een borrel in café le Rendez-vous. Gezellig kroegje met de grootte van het BasCafé. Voor de Noord-Amerikanen natuurlijk super cute en klein. Ik kan natuurlijk vertellen met wie ik allemaal gepraat heb en hoe leuk het was, maar iedereen ( uit Nijmegen) kan zich wel een avondje BasCafé (or whatever you prefer( in denken. De next day started with a French exam. De uitslag van de test was B. Dit betekent dat ik nu dus Franse lessen volg op het niveau van B. A is het laagst en D het hoogst. Best oke! 'S avonds zijn we weer wat gaan drinken (bier, ofcourse)met de groep die we inmiddels al een beetje gevormd hebben. Samen met italianen, Amerikanen, Canadezen, Finnen en ga zo maar ben ik zelfs nog uit geweest. Daarvoor moet ik wel blijven overnachten bij iemand. Gelukkig is iedereen heel lief en aardig dus ik kon bij iedereen wel slapen (Slapen ja!!). Aangezien mijn kamer ietsjes te ver lopen van het centrum ligt en 's nachts hier alleen lopen is niet om aan te raden. So that's why. Ik heb dus echt een fiets nodig (lang verhaal waarom dat nog niet gelukt is) Nog iets waar mensen (En niet alleen de mensen die leven op een ander werelddeel) raar van op kijken. Met quotes als 'Maar wat als je dronken bent, dan kun je toch niet meer naar huis fietsen' of 'Ik heb in mijn hele leven misschien 5 km gefietst' weet je genoeg. Het eerste weekend in Lille heb ik vrij weinig gedaan. Ik ben op zoek gegaan naar l'hema. Toch een beetje thuis hier. Al is hier de Hema meer een hippe tent, met lounge muziek in plaats van degelijk hema deuntjes. Zaterdagavond hebben we(de groep amerikanen, canadezen en Italianen etc.) elkaar weer opgezocht en toen hebben we er even een lange nacht van gemaakt. Zo lang zelfs, dat we zondagavond het maar op een filmavondje hebben gehouden.

Ennnnn, ik heb gezwommen!! De universiteit heeft een eigen zwembad. Het was natuurlijk niet zo hard en nat als bij Hydfrofiel, maar komt in de buurt. Na het zwemmen werd ik meteen uitgenodigd voor de training de expert. Anderhalf uur keihard zwemmen, volgende week gaan ze beginnen. Ik ben benieuwd. Het mooiste van allemaal: Het is gratuit :)!!!
Ik moet wel even een complimentje geven voor het personeel daar, die haar uiterste best deed om mij te helpen.Ook al spraken ze geen woord Engels. Zo slecht zijn die Fransen niet. Het valt me zelfs op dat ze meer dan beleefd zijn. Zelfs onbekenden zeggen bonjour en bon soir tegen je.

En oja als ik terug kom in Nederland ga ik jullie 'l'art de brise' aan leren. Kijk dit: http://www.youtube.com/watch?v=uPjmumMPhbE. Telkens als je een bekende (of onbekende!!) tegenkomt (of ontmoet) geef je diegene twee kussen. Zo, wees gewaarschuwd. Ik denk dat jullie zo wel weer een beetje op de hoogte zijn. Helaas, ik schrijf niet alles op tot in detail want dan wordt het zo'n 'je had er bij moeten zijn' verhaal. Ik hoop dat jullie hiermee content zijn. Nog vragen? Skype, Mail, App me. Ik ben gewoon bereikbaar. Je kunt trouwens ook een mailtje krijgen elke keer als ik een nieuw blog plaats. Geef je op voor de mailingslijst.

kusje op jullie linkerwangen en een op jullie rechterwangen (l'art de la bise). xxxxxxxxxxxxxxxxx

PS. Alvast dikke vette sorry voor de spelfouten, maar ik ben te lui om het verhaal nog een keer door te lezen.

  • 14 Januari 2014 - 16:57

    Meike:

    Hmmm ik heb nu zin in een Frans biertje in je soutterain :)

  • 15 Januari 2014 - 13:03

    Liby Coenen:

    Leuk zo'n insidestory. Ik blijf je volgen... Hoor nog wel hoe het met het fietsen gaat, blijft toch apart voor buitenlanders: die Nederlanders die fietsen van de ene hoek naar de andere.
    Take care,
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rijsel

Lotte

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 23487

Voorgaande reizen:

04 Maart 2016 - 31 Juli 2016

Trainee at the Council of Europe

08 Januari 2014 - 15 Juni 2014

La douce France

Landen bezocht: